INGERSKA RIKSFORBUNDET

%Iﬂ}*. SVEDORSZAGI MAGY AROK ORSZAGOS SZOVETSEGE
ASSOCIATION OF HUNGARIANS IN SWEDEN

Bilden av Ungern 6verraskar Sverigeungrare

av Maria Politidou

Ungerska Riksforbundets presstalesman

Anklagelserna mot den nya ungerska medielagen att den skulle vara emot yttrandefriheten har riktat
Sveriges och andra europeiska landers 6gon mot Ungern. Saval i svenska som i utlandska medier sprids
pa ett forvanansvart ensidigt satt bilden av ett land, Ungern, som skulle " ga mot en utveckling mot
nationalism och enpartistyre”. Dagens Nyheter, av manga ansedd som en serids tidning, gar sa langt att
bade pa kultur- och ledarsidan systematiskt angriper den demokratiskt valda ungerska regeringen.
Annika Strom Melin beskyller premiarministern Orban att han personligen skulle ha utnamnt lojala
personer till viktiga &mbeten — detta utan att féra sitt pastdende i bevis. Mdnga Sverigeungrare ar
forvanade over att DN sa villigt sanker sig till skvallertidningarnas niva. Vara landsman i lander som
Holland och Tyskland har pdpekat de felaktigheter som publicerades i dessa landers media.
Statstelevisionen i Holland bad om ursakt och réattade felen. | tyska televisionen hade man en 6ppen
diskussion med géaster fran Ungern. Overvagande delen av Sverigeungrarna kanner inte igen den bilden
av Ungern sasom den nufértiden presenteras bl.a. i svenska medier. Flera ungrare har framfort sin
mening men har inte kunnat komma till tals. Vara svenska vanner ofta fragar oss vad det beror pa att

bilden av Ungern férandrats sa radikalt under Fidesz-KDNP:s korta regeringstid?

Man kan ocksa fraga sig om inte denna kampanj mot medielagen har blasts upp av
politiska motstandare i syfte att dra uppmarksamheten fran ordférandeskapet och
misskreditera Ungerns regering och dess legitimitet. | detta sammanhang kan det
namnas att regeringsparitet Fidesz fick 67 procent av résterna i det senaste
parlamentsvalet. Det gar att diskutera detta partis politik i olika avseenden men vad
sager valresultatet om den legitimitet som alla andra partier, till héger och vanster, har i
det ungerska folkets 6gon. Det gar sakert att kritisera den ungerska valmanskaren for
mycket men att 2/3 av den skulle vara vilseledd ar ett pastaende som ar svart att leda i
bevis. Kanske forklaringen till dessa angrepp snarast ligger i den frustration som vissa
anhéangare till de partier som inte lyckades komma in i parlamentet, som t.ex. det

liberala partiet SZDSZ, kanner.

™ T Tor Lo o [ T TP ———" v i J ararsl obeaapalle P LTI
el Fapran s
LAvasvigen 13 # 4k TO4-33 5T BO2LY- 1954 FE R T R B ST T I T TR +A& J02 & 334
a

26T 31 Bromna s46 INI-BAD WG
14
Fe gAfita VaAr SeRFIday Vi, FRST . Oy



INGERSKA RIKSFORBUNDET

g.ﬂ}#- SVEDORSZAGI MAGY AROK ORSZAGOS SZOVETSEGE
ASSOCIATION OF HUNGARIANS IN SWEDEN

Den ungerska regeringens ledare Viktor Orban har infér EU utforligt presenterat den
ungerska medielagen. Ungern har latit EU granska lagen och forbundit sig att genomfora
andringar i enlighet med dessa synpunkter. | detta sammanhang ska vi komma ihag att
alla lander har vissa regleringar av medielagstiftningen och att den nya lagen i
forhallande till den gamla innebar en omfattande forstarkning av yttrandefriheten. Saker
och ting kan och ska diskuteras men det ar svart att férsta det raseri mot den ungerska

regeringen som manga svenska medier underblaser.

Nufortiden “sipprar” negativa rykten fran Ungern till utlandska tidningar med jamna
mellanrum. Under forra mandatperioden, med MSZP-SZDSZ i majoritet, utesléts i manga
ar mer eller mindre davarande oppositionen ur parlamentsarbetet. De ungerska valjarnas
dom Over denna regering var pa manga goda grunder mycket hard. Det intressanta ar
dock att de medier som nu standigt aterkommer med negativa reportage om Ungern
under denna period inte kunde rapportera om de missforhallanden som ledde till

maktskiftet.

Sedan 2008 och under forra regeringens tid borjade svenska tidningar publicera en rad
artiklar om ungerskt politik. Samtidigt visade ungerska opinionsundersékningar att
regeringspartiet sannolikt skulle bli den stora forloraren i det kommande valet om tva ar.
Djup kris och ledarskapsforvirring uppstod inom socialistpartiet. Den skandalomsusade
premiarminister ersattes med en provisorisk eftertradare och landets ekonomi dok vidare
mot botten. Men utlandska tidningar skrev i stallet om nagonting helt annat. Financial
Times beromde da den usla ekonomin med pastaendet att ”det ar full fart pa den
ungerska ekonomin”. Expressen skramdes med pahittade mojliga scenarier och drev med
ungrarna. Svenska lasare uppmanades att férestélla sig en mardrom: tank om den
ungerska Gardas medlemmar med nazistuniform skulle marschera in i deras hem. Bilden

med stora svarta kdngor kantade artikelns sida. Artikelforfattarens l6gnaktighet var

™ T Tor Lo o [ T TP ———" v i J ararsl obeaapalle P LTI
rradarnn ds
LAvasvigen 13 # 4k TO4-33 5T BO2LY- 1954 FE R T R B ST T I T TR +A& J02 & 334
a

26T 31 Bromna s46 INI-BAD WG
14
Fe gAfita VaAr SeRFIday Vi, FRST . Oy



INGERSKA RIKSFORBUNDET
ASSOCTATION OF HUNGARIANS IN SWEDEN

uppenbar — och mycket sarande — for dem som kande till det fall som artikeln syftade pa.

g.ﬂ}#- SVEDORSZAGE MAGY AROK ORSZAGOS SZOVETSEGE

I svensk media fortsatte utrikesrapporteringar om Ungern som stod infoér valet i april
2010. Rubriker skapades om det ungerska "hégerspédket” och om ”6kad extremism” se
nedan. | DN, for att ta ett annat exempel, handlade en artikel om Fidesz ledaren Viktor
Orban, men i artikeln visades endast ett stort foto med Jobbiks ledare Gabor Vona. Under
den sistnamndas bild stod det "kandidat till premidrministerposten” vilket var lika fel som
om man infor hostens val i Sverige skulle pasta att Sverigedemokraternas ledare var
statsministerkandidat (DN 24/4 -2010). | samma tidning publicerades samma ar minst
sju artiklar, forvanansvart lika varandra och utan replikratt (7/4 — 2010; 19/4 -2010;
23/4 -2010; 25/4-2010;25/4 -2010; 27/4-2010; 30/4 — 2010). Vi fick ocksa veta att
Erwin Rosenbergs debattartiklar inte hade nagon replikratt trots att de publicerades pa
debattsidorna. Det var oklart for oss lasare vilka indicier, uttalanden och beslut som
skulle ge tyngd at pastadendet att den nyvalda regeringen var ”nationalistisk” (Helsidan
7/9-2010) och att 70 procent av valjarna skulle tillhora "extremhogern”. Och fragorna
bara vaxte. Vi fick inte heller svar pa hur Rosenberg kunde anse att Ungern backat
tillbaka till 1800-talet pa sa kort tid? Vid det ungerska valet i april forra aret blandades
Fidesz och Jobbik avsiktligt i hop och DN:s kulturchef pastod att Jobbik hjalpte Fidesz till
makten. Manga ringde till redaktionen och begéarde rattelse — folk har inte latt att kdnna
igen pastaendena. Kulturredaktdren Bjorn Wiman meddelade arrogant i sin spalt att

”Ungern” inte har nagon replikratt (25/4-2010).

Listan kan goras langre an sa. Allvarliga anklagelser utan fog fortsatter oavbrutet att
komma frdn samma tidning. Ord som "den framvaxande statsfascismen i Ungern™ (DN
kultur, kronika 20/10 -2010) gjorde att manga upproérda lasare vande sig till redaktionen
men avvisades. Rosenberg synar Ungerns nya medielag profetiskt och menar att den
skulle hota yttrandefriheten (13/1 -2011). Nu har det visat sig att s& inte ar fallet. EU-
kommissionens talesman Jonathan Todd har meddelat att den ansvariga kommissionaren

Neelie Kroes endast hade invandningar pa tre punkter i medielagen. Den forsta punkten

™ T Tor Lo o [ T TP ———" v i J ararsl obeaapalle P LTI
rradarnn ds
LAvasvigen 13 # 4k TO4-33 5T BO2LY- 1954 FE R T R B ST T I T TR +A& J02 & 334
a

26T 31 Bromna s46 INI-BAD WG
{4]
Fe gAfita VaAr SeRFIday Vi, FRST . Oy



INGERSKA RIKSFORBUNDET
ASSOCTATION OF HUNGARIANS IN SWEDEN

handlar om kravet att obalanserad information ska galla aven alla "audiovisuella" media,

g.ﬂ}#- SVEDORSZAGE MAGY AROK ORSZAGOS SZOVETSEGE

inklusive Internet. Den andra punkten galler obligatorisk registrering av all media (i form
av avgift, i syfte att dryga ut statskassan). Och den tredje punkten géller att
bestammelser (bdter) ska galla aven media som har sitt huvudkontor eller har grundats i
ett annat medlemsland. Nar det galler de farhagor kring lagens 6vertradelse pa
yttrandefriheten har kommissionen inga anmaéarkningar. Den ungerska regeringen
har fran borjan sagt att den staller sig Oppen for andringar i de punkter i medialgen som
kommissionen anser nddvandigt. Och nu tillbaka till huvudfragan: vad ar anledningen till

denna vrangbild av Ungern?

Under tvd mandatperioder av socialistiskt styre vare sig yppades eller skrevs det ett enda
ord av svenska skribenter om davarande regeringsmaktens lagovertradelser. Och detta
trots att det fanns tillrackligt mycket att skriva om. Méarkligt nog var analyser om
Gyurcsany” s despotism, om polisvald och maktmissbruk — ja allt som finns
dokumenterat bland annat av civila organisationer — franvarande. Numera ar en hel del
av dessa missforhallanden under dklagarmyndighetens utredning. Till exempel har atal
vackts angéende det fruktansvarda mordet pa romer. Aklagarmyndigheten och polisen
har fullt upp med att bringa klarhet i mutharvor och korruption fran fore detta
regeringsnara politikers sida. Bland andra vantas forre premiarministern Gyurcsany att

stallas infor domstol.

Manga vill radda sitt skin. Att en negativ kampanj sprids fran Ungern, och att
uppstandelsen kring medielagen egentligen styrs av politiska krafter, ar en spridd
uppfattning. Att kontrollera detta pastaende bor inte stalla alltfor hoga krav pa
journalistiska kvalitéer. Manga Sverigeungrare foljer nyheterna noggrant, har foljt
parlamentsvalets tvd omgangar (11/4; 24/4-2010) och har analyserat valresultatet och
last medielagen. Angdende den sistnamnda s& har kommissionen mycket riktigt invantat

den officiella 6versattningen av den nya medielagen men tyvarr var mediebubblan

™ T Tor Lo o [ T TP ———" v i J ararsl obeaapalle P LTI
rradarnn ds
LAvasvigen 13 # 4k TO4-33 5T BO2LY- 1954 FE R T R B ST T I T TR +A& J02 & 334
a

26T 31 Bromna s46 INI-BAD WG
14
Fe gAfita VaAr SeRFIday Vi, FRST . Oy



INGERSKA RIKSFORBUNDET

g.ﬂ}#- SVEDORSZAGI MAGY AROK ORSZAGOS SZOVETSEGE
ASSOCIATION OF HUNGARIANS IN SWEDEN

redan igang i Bryssel langt dessforinnan. En annan sak som ocksa ar vard att notera ar
att sd sent som den 9/2, innan nagot officiellt uttalande fran ungerska regeringen var for
handen, skrevs det i DN utrikes sida att medielagen skulle andras i tre punkter. Under
hela denna tid har det ratt en tydlig oklarhet angdende vem som sager vad eftersom
journalister kopte s.a.s. grisen i sacken i form av fardigpaketerade omddmen i stallet for

att sjalva ga till kallorna.

Bade pa ungerska och pa engelska fanns tidigt allt material tillgangligt. Formodligen fick
DN en "férhandsinformation" vilken oriktigt exponerades for snabbt. Bland de som
kritiserade Ungerns medielag hardast var den marxistiske filosofen Tamas Gaspar Miklos.
(se hans hemsida www.zoldbaloldal.hu). Han ar inte ledare for nagot oppositionsparti i
Ungern. Han ar grundare till Den Grona Vanster som nyligen bildades och som inte ar
nagot parlamentarisk parti utan bara en organisation. Om man foéljer nyheterna i Ungern
da vet man att Tamas Miklés Gaspar hor till de fyra missnodjda personer som,
tilsammans bl.a. med Agnes Heller, férlorade sin post i den Ungerska
Vetenskapsakademin i samband med ett fall gallande otillbdrlig handhavande av
projektpengar frdn EU. Forvisso har Gaspar — och andra i liknande sits — ratt att klaga

men deras arenden hor till Arbetsdomstolen eller till rattsvasendet i Ungern.

Medielagen tradde i kraft frdn den 1 januari i ar. Inte nagot fall som skulle strida mot
yttrandefriheten i landet ar annu dokumenterat. Det ungerska Mediaradet &r en
ungefarlig motsvarighet till Statens medierad och/eller Granskningsnamnden. Det
Ungerska medieradet utses helt i enlighet med gallande parlamentariska regler. Helt

enligt parlamentarismens regler utses ledamoter i radet.

Den nu rddande medielagen ersatter den fran 1986, skapad under kommunismens tid da
man kunde forbjuda tidningar utan vidare. Aven den ungerska grundlagen som ar fran

den tiden nar kommunistpartiet kom till makten 1948, behdver revideras och

™ T Tor Lo o [ T TP ———" v i J ararsl obeaapalle P LTI
rradarnn ds
LAvasvigen 13 # 4k TO4-33 5T BO2LY- 1954 FE R T R B ST T I T TR +A& J02 & 334
a

26T 31 Bromna s46 INI-BAD WG
14
Fe gAfita VaAr SeRFIday Vi, FRST . Oy



INGERSKA RIKSFORBUNDET

%Iﬂ}*. SVEDORSZAGI MAGY AROK ORSZAGOS SZOVETSEGE
ASSOCIATION OF HUNGARIANS IN SWEDEN

uppdateras. Visserligen har man delvis gjort detta redan 1990 i en tid av 6vergang och
forvirring. Valsystemet som ar lagstiftat som en del av grundlagen &ar ytterst komplicerat.
Det &r en blandning av franska och tyska valsystem som hastigt utformades nar
Berlinmuren foll. Arbetet pagar for fullt med en partioverskridande expertgrupp av bland
annat politiker, jurister och sakkunniga som utformar den nya grundlagen som snart ska
presenteras i parlamentet. Oppositionspartiet MSZP vagrar medverka i denna
arbetsgrupp.

Med andra ord; hela Ungernfrdgan som den presenteras i svenska media ar politiserad i
sa hog grad att den egentligen hor hemma i Ungerns inrikespolitiska arena. Den
nuvarande ungerska regeringens politiska motstandare vill helt enkelt plocka poéng
genom att med starkt negativa rubriker skapa forvirring utomlands i allmanhet och inom
EU i synnerhet. Ungern har inte bara arvt en rekordhdg ekonomisk skuldborda fran forra
regeringen utan ocksa en kontroversiell politisk tradition. Trots tva decenniers kamp for
frihet och demokrati fordjupades under de gangna atta aren en negativ spiral orsakat av
socialistregeringens nepotism. Socialistpartiets popularitet sjonk fran 47 procent till
nuvarande 17. De véljare som vande partiet ryggen knappast kan kallas for
hogerextrema. | Ungern fortfarande galler stark polemisk anda mellan partier, men enligt
demokratins grundlaggande principer ar den nya ungerska regeringen helt legitim att
regera landet med stod av valjarnas majoritet. Jag har svart att tanka mig att nagot land
inom EU skulle stillatigande se att landets inrikespolitik diskuterades i utlandsk media pa
ett sa ensidigt satt som det har gjorts nar det gallt Ungern.

Stockholm den 10 februari 2011.

Maria Politidou

Ungerska Riksforbundets presstalesman
mediegrupp
WWW.SMOSZ.0rg

™ T Tor Lo o [ T TP ———" v i J ararsl obeaapalle P LTI
el Fapran s
LAvasvigen 13 # 4k TO4-33 5T BO2LY- 1954 FE R T R B ST T I T TR +A& J02 & 334
a

26T 31 Bromna s46 INI-BAD WG
14
Fe gAfita VaAr SeRFIday Vi, FRST . Oy



